AD

Published on augustus 17th, 2016 | by Irene van den Berg

0

Horror in het hotel

Heel vervelend als je vakantieverblijf niet aan je verwachtingen voldoet. Zo haal je zelf je recht zonder de cameraploeg van een televisieprogramma erbij te roepen.

Het horrorresort. Zo noemen Linda van Dijk en haar zus het Thaise vakantiepark waar ze afgelopen zomer met hun ouders logeerden. “Toen we na een lange dag reizen aankwamen, schrok ik ervan hoe ik het eruit zag. Het resort lag op een heuvel en het eerste wat me opviel was dat de houten trappen verrot waren”, vertelt de twintiger. In hun bungalow aangekomen, bleek dat ze niet de enige gasten waren. “Er zaten mierennesten, salamanders en ander ongedierte.” Waarschijnlijk een gevolg van de slechte hygiëne. “De lakens waren smerig en in de douchebak stond een laag water.”

Een flinke tegenvaller, want op de website had het Koh Tao Hillside resort er zo idyllisch uitgezien. De groene oase met romantische houten huisjes met zeezicht stond in schril contrast met de vergane glorie en smerigheid die het gezin aantrof. Ze besloten direct te klagen bij de reisleider. Volgens jurist Sander van Dijk van juridisch dienstverlener DAS is het slim om meteen op vakantie je klacht te melden. “Je moet de reisorganisatie de kans geven om de klacht ter plekke op te lossen. Doe je dat niet, dan verspeel je je recht om later alsnog een schadevergoeding te eisen”, verklaart de jurist.

Het gezin kreeg een luxer huisje, maar dat was niet schoner. “’s Nachts kwamen de insecten door de kieren van de houten wanden naar binnen. En het matras was zó vies. Ik deed geen oog dicht.” Van Dijk en haar moeder besloten het er niet bij te laten zitten. Ze stuurden een mail naar de reisorganisatie. Helaas kregen ze geen andere accommodatie, maar wel toegangskaarten tot een waterpark met een waarde van zo’n 100 euro. Voor het gezin was daarmee de kous af. “We sliepen gelukkig maar een paar nachten in het resort. En we hebben een hele leuke dag gehad in het park waardoor die vervelende herinneringen aan het park weer wat werden uitgewist.”

Goedmakertje
Is het eigenlijk wel slim om akkoord te gaan met zo’n goedmakertje? “Soms kan een reisorganisatie geen soortgelijke accommodatie bieden. Een schadevergoeding of andere genoegdoening kan dan een prima alternatief zijn. Let er wel op wat de voorwaarden zijn. Soms moet je een document ondertekenen waarin staat dat je in de toekomst van verdere stappen zult afzien. Teken zo’n overeenkomst alleen als je ook écht tevreden bent met de oplossing”, waarschuwt de DAS-jurist.

Het gezin Van Dijk wist terplekke tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan heb je terug in Nederland ook nog mogelijkheden om een schadevergoeding te bedingen. Stuur na je vakantie een officiële brief naar de reisorganisatie. Is deze aangesloten bij de ANVR, dan moet je dat binnen een maand na terugkomst doen. Op Consuwijzer.nl staat een voorbeeld van een klachtenbrief.

Kom je er niet uit met de reisorganisatie, dan kun je bij de Geschillencommissie Reizen met je klacht terecht. Je betaalt dan, afhankelijk van de reissom, maximaal 127,50 euro klachtengeld. De reisorganisatie moet wel aangesloten zijn bij de Algemene Nederlandse Vereniging ANVR of zelfstandig staan ingeschreven bij de Geschillencommissie Reizen. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend. AIs de reisorganisatie niet aangesloten is bij de geschillencommissie, rest alleen nog een gang naar de rechter.

Eis een realistische schadevergoeding. Soms is er direct aanwijsbare schade. Bijvoorbeeld omdat het kookstel in je appartement kapot was en je daarom  buiten de deur moest eten. “Maar veel vaker is er sprake van immateriële schade: de vakantie is bedorven. Dat noemen we ‘derving van reisgenot’.  In dat geval is het rekensommetje veel lastiger . Weet in ieder geval dat je maximaal eenmaal de reissom als schadevergoeding kunt krijgen”, vertelt de jurist. Betreft je klacht een deel van de reis, zoals bij Linda van Dijk, eis dan een percentage van de reissom terug. “Bij uitspraken van de Geschillencommissie Reizen komt de schadevergoeding doorgaans uit op 10 tot 25 procent van de reissom, maar het hangt natuurlijk af van het geval”, vertelt de jurist.

Onderhoud
Hoeveel schade je hebt geleden blijft uiteindelijk subjectief. Google reviews geeft de volgende samenvatting over het Koh Tao Hillside resort: ‘Sommige gasten vinden dat de kamers klein en gedateerd zijn en dat de hygiëne en het onderhoud kunnen worden verbeterd. Sommige gasten geven dat de hygiëne van de badkamers kan worden verbeterd.’ Maar niet iedereen is negatief. Zo is ‘Ellen’ uit België op Booking.com juist lyrisch over het Thaise resort: “De hutjes met zeezicht hebben het mooiste zicht dat ik ooit had. ‘s Ochtends wakker worden met zicht op de ruisende zee: onbetaalbaar! Lekker eten in het restaurant en een zalig zwembad om de zonsondergang te bekijken.”

De prijs van je reis en het vakantieland bepalen ook de hoogte van de schadevergoeding. “De Geschillencommissie Reizen heeft ooit een klacht over een vieze accommodatie in Thailand afgewezen omdat de standaard op het gebied hygiëne daar volgens de commissie anders is”, vertelt jurist Van Dijk. Ook kun je minder comfort verwachten bij een goedkope vakantie. “Boek je voor 300 euro een week Spanje in een 1-sterren hotel, dan weet dat je een heel eenvoudige badkamer krijgt. Maar natuurlijk moet hij wel schoon zijn.”

Linda van Dijk raadt vakantiegangers aan altijd actie te ondernemen als ze niet tevreden zijn over hun vakantieverblijf. “Veel mensen van onze groepsreis klaagden over het vakantiepark, maar namen geen contact op met de reisorganisatie. Zonde, want die kan dan ook niets voor je doen.”

Bewijsmateriaal
Verzamel terplekke bewijsmateriaal van je klacht. Dat helpt ook bij een procedure achteraf:

  • Maak foto’s en/of filmpjes.
  • Hou een dagboekje bij van de overlast.
  • Vraag andere vakantiegangers of zij de klacht schriftelijk willen bevestigen.
  • Stuur een mail naar de reisorganisatie en vraag om bevestiging.
  • Noteer wanneer je met wie hebt gesproken en wat de toezeggingen waren.

Horrorhotels
Bij deze hotels moet je niet vreemd opkijken als je vakantie slecht afloopt.

  • Stanley Hotel, Verenigde Staten
  • Het Overlook Hotel uit Stephen King’s The Shining was geïnspireerd door Colorado’s Stanley Hotel. De geest van de oprichter van het hotel en zijn vrouw zouden er nog steeds rondwaren.

  • Hotel Chelsea, Verenigde Staten
  • Een wereldberoemd hotel in New York, waar een aantal beroemdheden hun laatste adem uitbliezen. Schrijver Dylan Thomas overleed er in 1953 aan een alcoholvergiftiging. Nancy Spungen, vriendin van Sex Pistols-bassist Sid Vicious, werd dood aangetroffen in de badkamer. Naar vermoeden werd zij doodgestoken door de bassist die een paar maanden later in hetzelfde hotel aan een overdosis overleed.

  • Grand Hyatt, Taiwan
  • Het gerucht gaat dat dit hotel op grond staat waar tijdens de Tweede Wereldoorlog een gevangenkamp en executieplaats van de Japanners was.

  • Karosta Prison Hotel, Letland
  • Dit hotel was tijdens de Tweede Wereldoorlog een gevangenis voor Nazi’s en Sovjets. Je slaapt achter de tralies en op de muren staan tekeningen van de gevangenen.

    Horror in het hotel 1
    Horror in het hotel 2


    About the Author

    Journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. We maken vaak irrationele keuzes als het op onze portemonnee aankomt. Irene zoekt uit waarom.



    Comments are closed.

    Back to Top ↑