Published on november 30th, 2013 | by Irene van den Berg
0Gevaarlijk product? Verhaal de schade!
Een mobieltje dat spontaan in brand vliegt, babyvoeding met metaalsplinters of speelgoed waarin een kind kan stikken. Een onveilig product kan veel kwaad aanrichten. Wat zijn je rechten als je schade hebt opgelopen door een gevaarlijk product?
Wie zijn strijkijzer als stijltang gebruikt en zijn haar verschroeit, heeft pech gehad. Maar als je een product volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt en je loopt toch schade op, dan heb je recht op een schadevergoeding.
Brandvlekken
Een gevaarlijk product kan bijvoorbeeld een ander product stuk maken. Denk aan een broodrooster dat brandvlekken achterlaat op het aanrecht. Maar een gebruiker kan ook gewond raken, waardoor er kosten moeten worden gemaakt. En natuurlijk wil je dan ook het aankoopbedrag terug. Want een gevaarlijk product ga je niet nogmaals gebruiken. Voor vergoeding van het onveilige product kun je gewoon terug naar de winkel. Laat je niet afschepen door een verkoper die zegt dat je naar de fabrikant moet.
Bij wie je terecht kunt voor een schadevergoeding, hangt af van de ernst van de schade. Blijft de schade aan het product beperkt tot 500 euro, dan kun je ook gewoon bij de verkoper terecht. Deze mag het dan fijn zelf met de fabrikant uitvechten. Is de schade meer dan 500 euro of heb je persoonlijk letsel, dan moet je wel bij de fabrikant zijn. Is het product in het buitenland gemaakt, dan is de importeur aansprakelijk. Bel niet, maar stuur direct een aangetekende brief. Schrijf hierin wat je van het bedrijf verlangt en noem de termijn waarbinnen je een reactie verwacht.
Consumentenbond
Op de website van de Consumentenbond is een voorbeeldbrief te vinden. Krijg je binnen de gestelde termijn geen respons of ben je niet tevreden met de reactie, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering, als je die tenminste hebt. Zo niet, dan is het slim er via een andere weg een jurist bij te halen. Heb je persoonlijke letsel, dan kun je een letselschadeadvocaat inschakelen.
Maar waarom kun je de schade niet gewoon eenvoudig op de winkelier verhalen? “Voor onveilige producten gelden specifieke regels, omdat we hier te maken hebben met productaansprakelijkheid: de aansprakelijkheid voor schade die is ontstaan door een gebrek aan het product. Productaansprakelijkheid is in het Burgerlijk Wetboek apart geregeld, dus los van het consumentenrecht”, verklaart Saskia Bierling van de Autoriteit Consument & Markt.
NVWA
Meld het onveilige product ook bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), te bereiken via telefoonnummer 0800-0488. De NVWA houdt toezicht op de veiligheid van producten en op de veiligheid van eten en drinken. “Wanneer een consument bij ons een serieuze melding doet van een onveilig product, nemen wij contact op met de leverancier. Soms is er vervolgonderzoek nodig en onderzoeken we een aantal producten uit de schappen of gaan we naar de fabriek toe”, vertelt Tjitte Mastenbroek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Voldoet het product niet aan de Nederlandse veiligheidseisen, dan kan de NVWA de producent dwingen het product uit de schappen te nemen en de afnemers in te lichten over de gevaren van het product. “De producent moet dit zelf doen, maar wij zien er wel op toe dat het op een correcte manier gebeurt. Alleen als een bedrijf failliet is gegaan, nemen wij de voorlichting over”, legt Mastenbroek uit.
Gevaarlijk product? Verhaal de schade!