& Katern

Published on maart 23rd, 2016 | by Irene van den Berg

0

5 grootste misverstanden over je autoverzekering

Iedere autobezitter moet verplicht een verzekering afsluiten. Het is slim je goed in deze schadeverzekering te verdiepen. Want er doen nogal wat misvattingen de ronde over autoverzekeringen.

Misverstand 1: Volledig casco is altijd de beste keuze
De volledig casco autoverzekering, ook wel all-risk verzekering genaamd, is de meest uitgebreide autoverzekering. Deze verzekering vergoedt schade aan je auto, ook als je zelf de veroorzaker bent. Je bent bovendien verzekerd tegen vandalisme en diefstal. Het is natuurlijk prettig dat je verzekering voor de schade opdraait als je per ongeluk tegen een paaltje oprijdt, maar daar betaal je ook voor. Het is daarom slimmer een dekking te kiezen die past bij de waarde van je auto.
Een all risk verzekering wordt meestal afgesloten bij auto’s tot vijf jaar oud. Daarna is de waarde van je wagen zo gedaald dat het zonde is om te betalen voor all-risk. Veel verzekeraars vergoeden namelijk alleen de nieuwwaarde als je auto in het eerste jaar wordt gestolen of total loss verklaard. Daarna wordt de dagwaarde vergoed; het bedrag wat de auto op dat moment waard is. Voor je oude roestige bolide kun je dus beter alleen een verplichte WA-verzekering afsluiten. Die vergoedt de schade die je met je auto aan anderen veroorzaakt. Wil je iets meer zekerheid, kies dan voor beperkt casco. Dan is schade door diefstal, brand, ruitbreuk, storm, hagel of een aanrijding met een dier ook gedekt. Beperkt casco wordt meestal aangeraden voor auto’s tot acht jaar oud.

Misverstand 2: Hoe meer kilometers, des te hoger de premie
Hoe meer meters je maakt, des te hoger het risico dat je een keer brokken maakt. Tweederde van de autoverzekeraars weegt daarom het aantal kilometers mee voor de verzekeringspremie. Maar gelukkig is het niet voor iedere verzekeraar een probleem als je vaak in de auto zit. Zo kijken de ANWB, Centraal Beheer en Reaal bijvoorbeeld niet naar het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt.
Er zijn zelfs verzekeringen die andersom redeneren. Voor de WA- en beperkt cascoverzekeringen van Route Mobiel en Zelf geldt nu nog: hoe lager het aantal kilometers dat je jaarlijks maakt, des te hóger de premie. “De gedachte hierachter is dat een bestuurder die minder kilometers maakt vaak ook minder geroutineerd is in het gebruik van zijn voertuig, waardoor hij meer met zijn auto bezig is dan met het verkeer”, verklaart Hidde Kuik van VIVAT verzekeringen dat beide labels voert. Maar dat blijkt in praktijk niet te kloppen. “In het tweede kwartaal laten Zelf en Route Mobiel het fenomeen van hogere premies bij minder kilometers los. Het aantal gereden kilometers blijkt geen betrouwbare factor om de premie op te baseren ”, aldus Kuik.

Misverstand 3: Het aantal schadevrije jaren is gelijk aan het aantal jaren dat je geen schade hebt veroorzaakt. 
Volgens brancheorganisatie voor tussenpersonen Adfiz schatten veel automobilisten hun schadevrije jaren te hoog in. De automobilist denkt namelijk dat het aantal schadevrije jaren gelijk staat aan het aantal jaren waarin hij geen schade heeft veroorzaakt. Dat klopt niet. Alleen de jaren waarin je op je eigen naam bent verzekerd, tellen mee als schadevrije jaren. Als je in een leaseauto van de zaak rijdt of als je drie jaar geen motorrijtuig hebt verzekerd op eigen naam, dan vervallen al je eerder opgebouwde jaren. Bovendien gaan er bij schade meteen vijf schadevrije jaren af, terwijl je ieder jaar zonder schade maar één jaar opbouwt. Je kunt dus in de min staan, tot maximaal 5 jaar. Ook tellen de jaren na 15 jaar niet meer mee.
Dit misverstand kan heel vervelend uitpakken. Wanneer een automobilist van verzekeraar wisselt of een nieuwe verzekering sluit, geeft hij door onwetendheid te veel schadevrije jaren op. Hierdoor krijgt hij een lagere premie dan waar hij recht op heeft. Een nieuwe verzekeraar doet er soms wel een half jaar over om het werkelijke aantal schadevrije jaren te achterhalen. Hierdoor kun je achteraf met een hele vervelende rekening worden geconfronteerd. “Het is slim om je schadevrije jaren te achterhalen voordat je een nieuwe verzekering afsluit”, zegt Peggy van der Smitte van Adfiz.

Misverstand 4: Met een no-claim beschermer behoudt je je schadevrije jaren
Was dat maar waar. Met een no-claimbeschermer kun je ieder jaar één keer schade claimen, zonder dat je premie omhoog gaat. Maar je verliest helaas wel je schadevrije jaren. Dat is vooral problematisch als je wil overstappen. De andere verzekeraar neemt de door de no-claim verzekering beschermde korting niet over, maar kijkt alleen naar de opgebouwde schadevrije jaren. De nieuwe premie kan daardoor veel hoger uitvallen. Kortom, met een no-claimverzekering hebben consumenten minder vrijheid om over te stappen. De no-claimbeschermer wordt dan ook steeds zeldzamer.

Misverstand 5: Autoverzekering is altijd duur
Een autoverzekering is geen goedkope verzekering. Maar er zijn zeker trucs om je premie om laag te brengen. Allereerst, vergelijken loont! Want het prijsverschil tussen autoverzekeringen is groot. Een aantal jaar geleden berekende HoyHoy dat sommige autoverzekeraars bijna het drievoudige aan premies rekenen vergeleken met hun concurrenten.

Tips voor een lagere premie:
– Voorkom overlap tussen de autoverzekering en aanvullende verzekeringen als ANWB-pechhulp, pechhulp van de dealer – mobiliteitsgarantie – of een rechtsbijstandsverzekering met de module verkeer.
– Kies voor een hoger eigen risico. Dit varieert meestal tussen de 0 en 750 euro. Dan is het wel belangrijk dat je geen brokkenpiloot bent.
– Je bent ook goedkoper uit als je kiest voor een verzekering zonder vrije reparatiekeuze. Dan krijg je alleen de volledige schade vergoed als je naar een garage gaat die een contract heeft met jouw verzekeraar.
– Vaak loon het om over te stappen, want dan kun je vaak profiteren van welkomstkortingen.

Proef op de som
Hierboven de theorie maar hoe werkt het in praktijk? Met deze week een rekenvoorbeeld voor het fictieve huishouden van vrijgezel Boudewijn (48). Als verkoper bij een internationaal bedrijf is hij veel van huis. Hij heeft een huurappartement in de Amsterdamse Baarsjes en rijdt een Volvo V60 uit 2012.
Boudewijn denkt dat hij tien schadevrije jaren heeft opgebouwd. De goedkoopste all-risk verzekering kost hem in dat geval 46,15 euro per maand. Hij heeft in werkelijkheid maar drie schadevrije jaren opgebouwd. Dat komt omdat hij tijdelijk in een leaseauto van de zaak heeft gereden. Dat komt hem duur te staan. De goedkoopste maandpremie voor een autoverzekering met drie schadevrije jaren is 70,47 euro.

5 grootste misverstanden over je autoverzekering


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑