AD Economie

Published on augustus 17th, 2017 | by Irene van den Berg

0

Psychologeld – Mooi, slecht weer!

Mooi, het is slecht weer in Nederland! Ook vandaag kunnen de vakantiegangers in Spanje, Frankrijk en Italië zich weer heerlijk verkneukelen. Het is hier bewolkt en miezerig en dat vinden ze daar maar wat leuk. Op een bloedheet terras pakken ze hun mobieltjes erbij, want dat is sinds deze zomer zo lekker goedkoop, en verlekkeren ze zich aan plaatjes van wolkjes met druppels in het Nederlandse weerbericht. En als ze dan weer terugkeren met hun verhalen over lange zomeravonden en zonnige stranden, zeggen ze: ‘Hopelijk was het weer hier ook een beetje oké.’ Maar dat menen ze niet. Ze willen horen dat het hier wekenlang 15 graden is geweest en dat het heeft geregend, of nog liever gehageld.

Vat het als thuisblijver niet persoonlijk op. De vakantievierder heeft het op zich niet slecht voor met jou. Je had in die weken dat hij weg was best de loterij mogen winnen. En ook een nieuwe liefde of promotie wil de gemiddelde toerist jou absoluut niet ontzeggen. Maar stralend weer in Nederland, terwijl hij honderden, zo niet duizenden euro’s, heeft betaald om zijn hele gezin naar Spanje te slepen? Nee, liever niet.

Onze neiging om thuisblijvers mooi weer te misgunnen, komt voort uit onze behoefte aan bevestiging, zo ontdekten wetenschappers. Op vakantie gaan is een dure bezigheid en we worden graag gesterkt in het idee dat we dat geld niet over de balk hebben gesmeten. Slimme verkopers spelen daar handig op in. Zoals de ober die ‘uitstekende keuze’ zegt als je je bestelling bij hem opgeeft. Of de verkoopster die bij de kassa nog even zegt dat ze het ook zo’n prachtige jeans vindt. Hoe groter de aankoop, des te sterker onze hang naar bevestiging.

Informatie die niet in ons straatje past, kan daarentegen juist negatieve spanning opleveren, zo ontdekte de psycholoog Leon Festinger eind jaren vijftig. Een foto op Facebook van een zonovergoten camping in Zoutelande geeft geen fijn gevoel als je caravan in de Algarve net is overstroomd. Mensen hebben volgens Festinger dan ook de neiging zich vooral te omringen met feiten en opvattingen die aansluiten bij hun eigen ideeën. Zo zou Trump naar verluidt twee keer dag ‘positief Trumpnieuws’ voorgeschoteld willen krijgen van zijn medewerkers. Zo blijft hij geloven dat er geen wolkje aan de lucht is.

Dat bracht mij op een idee. Lieve vakantiegangers, als jullie beloven mij niet lastig te vallen met jullie zonnige vakantiekiekjes, dan wil ik af en toe best een paar verregende foto’s van mezelf online zetten.

Mooi, slecht weer!


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑