Metro

Published on februari 4th, 2014 | by Irene van den Berg

0

Loyale-sukkel-korting

Ik hou Zekur van besparen maar ik ben vorig jaar heel Bewuzt niet overgestapt naar een goedkope zorgpolis. Eerst omdat ik – aan de hand van hun namen – dacht dat deze verzekeringen vooral bedoeld waren voor mensen met zware vorm van dyslexie. Maar nog veel belangrijker: bij veel goedkope verzekeringen kun je niet in ieder ziekenhuis terecht en dat vind ik geen fijn idee. Ik blijk niet de enige. Maar een paar procent van de Nederlanders heeft voor zo’n budgetpolis gekozen, zo bleek afgelopen week. Sowieso stapten er deze keer minder mensen over van zorgverzekering dan in eerdere jaren.

Volgens mij zijn we allemaal een beetje overstapmoe. Ik tenminste wel. Want ik moet niet alleen controleren of mijn zorgverzekeraar niet te duur is. Ik moet ook in de smiezen houden of mijn energieleverancier me geen poot uitdraait. Overstappen van energiebedrijf kan immers honderden euro’s opleveren. En ook mijn spaargeld moet ik actief verschuiven zodat ik altijd de hoogste rente heb.

Wie te lang trouw blijft aan een bedrijf, is de pineut. Het lijkt of je naam verdwijnt onder het tabblad ‘loyale sukkels’. Deze losers krijgen geen enkele korting meer en betalen altijd het hoogste tarief. Consumentenorganisaties proberen van de trouwe klant een zwevende consument te maken. ‘Overstappen levert altijd geld op’, propageert Vereniging Eigen Huis in radio- en televisiespotjes waarin zij huizenbezitters wil bewegen om over te stappen.

Op korte termijn lijkt vaak overstappen een prima strategie. Door internetvergelijkers als Independer is het heel gemakkelijk om prijzen en voorwaarden langs elkaar te leggen. Zo kun je altijd kijken of er een aanbieding is die beter aansluit op jouw wensen.

Maar aan al dat overstappen kleven ook nadelen. Zo moeten al die welkomstkortingen ergens van worden betaald. Inderdaad, uit de zak van de loyale sukkel. Bij veel energieleveranciers, en bijvoorbeeld ook bij telecombedrijven, gaan de prijzen na het eerste jaar ineens flink omhoog. Wie de laagste prijs wil blijven betalen, hopt daarom onrustig heen en weer tussen allerlei bedrijven.

Klanten lokken met aantrekkelijke welkomstacties is onderdeel van marktwerking, dat begrijp ik. Maar ik zie een gat in de markt: de loyale-sukkel-korting. Hoe langer je klant blijft, des te hoger de korting. Twee vliegen in een klap: bedrijven kunnen veel langer profiteren van een binnengeharkte klant. En de consument hoeft niet ieder jaar bakken met tijd te investeren in allerlei papierwerk. Fijn toch Zekur?!

Loyale-sukkel-korting


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑