Metro

Published on april 1st, 2014 | by Irene van den Berg

0

Goede recensie, bitte!

Op de tafel waarop het Frühstück staat uitgestald, prijkt iedere morgen een bordje met het cijfer 9,4 en het logo van Booking.com. De boodschap: op de boekingssite wordt deze Bed & Breakfast hoog gewaardeerd. Het voelt als een bevestiging van mijn goede neus voor goedkope en leuke vakantieplekjes. Maar ook als een waarschuwing: andere gasten geven ons een hoog cijfer. Wage es nicht um uns minder zu wahrderen, jah!

Vorige week was ik een paar dagen in de Duitse Eifel: een heerlijke ontsnapping uit het drukke stadsleven. Het appartement had ik geboekt via Booking.com. De boekingssite belooft de laagste prijs en ik moet toegeven dat er heel wat scherpe aanbiedingen op te vinden zijn. Een fijne site dus voor reislustige en prijsbewuste consumenten.

Toch plaatste HP/De Tijd – in een artikel met de kop ‘De ware prijs van Booking.com’ – onlangs vraagtekens bij het werkelijke voordeel van dergelijke boekingssites. Een hotelier stelt dat aanbieders maar liefst 15 tot 20 procent commissie betalen bij een boeking via de site. En dat bedrag zouden ze uiteindelijk doorberekenen aan de klant. Zo zouden boekingssites accommodaties dus niet goedkoper maar juist duurder maken.

Bankmakerij van een branche die wordt gedwongen tot meer transparantie. Aanbieders zouden de hoge commissies waarschijnlijk graag doorberekenen aan de klant, maar door de enorme concurrentie op deze sites is dat vrijwel onmogelijk. Het aanbod op deze sites is zó groot dat een paar procent op de prijs direct tot minder boekingen leidt.

Los van de prijs zijn de meningen van andere reizigers het grote pluspunt van boekingssites. Normaal heb ik weinig op met de opvatting van mijn mede-internetgebruiker – bijvoorbeeld als allesisruk1973 zijn visie geeft op het duel Ajax-Feyenoord -. Maar voor mede-consumenten, die hebben betaald voor de dienst waarover ze oordelen, maak ik een uitzondering.

De recensies op boekingssites zijn vaak behoorlijk betrouwbaar. En als een accommodatie toch niet goed blijkt, kun je eenmaal thuis zoete wraak nemen. Toen een hoteleigenaar in Kroatië ons pas na veel gedoe wilde verhuizen uit een smerige kamer, heb ik hem na de vakantie online nog eens flink de oren gewassen. De reisbranche komt niet meer weg met slechte service onder het mom: ’toeristen komen hier toch maar één keer’. Nee hoor, we komen terug. En wel digitaal. Bij het uitchecken windt de eigenaresse van onze Bed & Breakfast er geen doekjes om en vraagt ze heel direct om een goede recensie. En waarom ook niet? Ze heeft hem verdiend.

Goede recensie, bitte!

About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.