Metro

Published on november 19th, 2013 | by Irene van den Berg

0

Glazen bol

Privacy kost geld. Dat is niets nieuws onder de zon. Als je ergens het woord privé voor zet, gaat de prijs – vaak exponentieel –  omhoog. Denk aan een privéstrand of privévliegtuig. Maar ook in de supermarkt betaal je extra voor privacy. Wie bij Albert Heijn zijn aankopen privé wil houden, loopt korting mis. Jammer, want ik ben erg gesteld op mijn privéchocolade en privéwijn.

Ik twijfel al weken of ik mijn nieuwe bonuskaart moet activeren. Met een geactiveerde kaart krijg je leuke welkomstcadeaus en – nog belangrijker – persoonlijke aanbiedingen. Wie zich niet online registreert moet het doen met de kortingen die iedere bonuskaarthouder al krijgt. Oftewel, zonder geactiveerde bonuskaart betaal je ook voor de honderdste pindakaaspot nog steeds de volle mep. Terwijl andere pindakaasadepten wel een fijne korting krijgen.

Toch staat activatie me erg tegen. Uit aankoopgedrag in de supermarkt valt veel af te leiden. Niet alleen het klassieke voorbeeld van de zwangere vrouw, te herkennen aan een boodschappenkar mét vitaminesupplementen maar zonder sigaretten en maandverband. Met een beetje fantasie kom je veel verder. Wat te denken van de man die na tassen vol verse pasta’s, wijn en heerlijke salades ineens overschakelt op eenpersoons kant-en-klaar maaltijden en blikken bier? Inderdaad: relatie verbroken.

‘Wij delen je persoonsgegevens niet voor commerciële doeleinden met derden’, staat met vetgedrukte letters op de website van Albert Heijn. Maar ik vrees niet alleen voor ‘derden’. Ik wil ook van de grootgrutter geen bonusaanbieding voor luiers als ik een paar weken geen wijn koop.

Trouwens, wie maken er eigenlijk nog meer deel uit van dat Albert Heijn imperium? Etos, Gall & Gall en Bol.com vallen ook onder Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn. Stel je eens voor dat Ahold informatie over aankopen uit deze winkels allemaal met elkaar kon verbinden. Bestel je bij Bol.com het boek ‘Handleiding voor een pittig seksleven’, stuurt Etos je direct een aanbieding toe voor ontharingscrème en deodorant.

Zover is het gelukkig nog niet. ‘Voor de bonuskaart worden alleen de boodschappen bij Albert Heijn bijgehouden en dus bijvoorbeeld niet van Etos en Bol.com’, verzekert een woordvoerder van de supermarkt me. Maar dat die scheidingsmuur blijft bestaan, kan ze niet beloven. ‘Dat is wel heel erg in een glazen bol kijken. Maar als het ooit zover komt, dan zullen we dat helder communiceren.’

Dat zal best. Maar als ik eenmaal gewend ben aan goedkope pindakaas, weet ik niet of ik wel zo sterk ben om mijn bonuskaart te deactiveren. Ik kies voor een privéboodschappenkar.

Glazen bol


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑