Published on juli 24th, 2023 | by Irene van den Berg
0De ‘Beyond Nicotine’-strategie: twee keer langs de kassa van de tabaksindustrie
De grootste vier tabaksfabrikanten (Philip Morris International/Altria, British American Tobacco, Japan Tobacco International en Imperial Brands) hebben de afgelopen jaren allemaal geïnvesteerd in medische producten. Ondertussen blijven ze op grote schaal tabak verkopen in Azië en Afrika, die nog altijd groeimarkten voor hen zijn.
Uit onderzoek van The Investigative Desk en het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) blijkt dat Big Tobacco zich vooral richt op remedies tegen aandoeningen die worden veroorzaakt of verergerd door roken, zoals inhalatoren voor patiënten met astma en COPD, techniek voor de thuismonitoring van diabetes en hartklachten en behandelingen tegen verslaving.
De tabaksindustrie laat haar klanten ‘twee keer langs de kassa gaan’: één keer voor de sigaretten die ze roken, en nogmaals voor middelen tegen de gevolgen hiervan. Tabaksfabrikanten creëren zo op onethische wijze hun eigen afzetmarkt.
Lees het volledige artikel op NTvG, het artikel van NOS of kijk het fragment dat Nieuwsuur over het onderzoek maakte terug. Lees hier de reactie van de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij op het artikel.