AD Economie

Published on maart 26th, 2020 | by Irene van den Berg

0

Psychologeld – Groener

Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag.

Een lichtpuntje is altijd welkom in deze rare tijd. Sommigen vinden dat in het feit dat er door de Coronacrisis minder luchtvervuiling is. Onze CO2- en stikstofuitstoot daalt fors in deze weken. Hoe ironisch: de impact van Covid-19 is waarschijnlijk veel groter dan de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer, die zoveel voeten in aarde had. Als het was toegestaan, zou je nu lekker met de hele familie langs de A2 kunnen picknicken.

Het stemt mij niet vrolijk. De daling van de CO2 is eerder logisch dan hoopvol. nu er zoveel landen plat liggen. Als de hele mensheid zou uitsterven is, dat nog beter voor het klimaat. Maar dat willen we niet.

Op lange termijn vrees ik dat de coronacrisis eerder slecht is voor het klimaat. Hoewel 2020 vooraf werd bestempeld als het jaar van het klimaat, is de aandacht voor het onderwerp totaal verslapt. Voorbereidingen voor klimaattoppen worden stil gelegd. En ook over het ambitieuze klimaatplan van Frans Timmersmans hoor je weing meer. Wie nu nu over klimaat, milieu of biodiversiteit begint, wekt vooral irritatie op. Dat snap ik. Alsof je een vliegtuigpassagier tijdens een noodlanding een preek geeft over gezond eten. Hallo, er zijn acutere problemen nu.

Ik bespeur het ook bij mezelf. Het Journaal had afgelopen week, voorafgaand aan het weerbericht, een kort item over de steeds warmer wordende lentes in Nederland, vanwege de opwarming van de aarde. Ik zapte weg. Het weerbericht was het enige vrolijke moment van het hele journaal en nu was dat ook al besmet.

Gelukkig is er ook een positiever scenario – na bijna twee weken thuis ‘werken’ met man en kind ben ik bijna een volleerd omdenker geworden – Na de ‘intelligente lockdown’ moet een groot deel van de economie weer worden opgebouwd. Het kabinet kan haar geld steken in het herstel van banen bij vervuilende bedrijven als KLM. Maar de staatssteun, die na de coronacrisis ongetwijfeld nodig is, kan ook worden gestoken in het (internationale) openbaar vervoer. De hamvraag is: gaat de overheid na deze crisis haar geld steken in grijze of in groene bedrijven? Het zou mooi zijn als we straks met iedere euro staatssteun zowel de economische als de klimaatcrisis zouden aanpakken.

De coronacrisis kan een overgang zijn van een grijze naar een groene(re) economie. Niet omdat we nu onze vliegreis moeten cancelen of niet meer met de auto naar ons werk kunnen. Dat is vooral zuur, en helpt weinig op de lange termijn. Maar omdat, helaas, een deel van de oude economie kapot gaat. En als we die dan toch, met overheidssteun, opnieuw moeten opbouwen, laten we er dan alsjeblieft het beste van maken.

Tags: , , ,


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑