Metro

Published on november 30th, 2016 | by Irene van den Berg

0

Chinese webshops, wat zijn je rechten?

Chinese webshops zijn populair omdat je er voor een habbekrats kunt winkelen. Maar wat zijn je rechten als er iets misgaat met je bestelling?

Het is spotgoedkoop shoppen bij de Chinese webshop AliExpress. Voor minder dan een euro vind je er oorbellen, telefoonkabels en stickers om je mobiel te pimpen. Of wat dacht je van een tablet voor veertig euro? En dat zonder verzendkosten. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Is het dat ook?

Waarom zijn Chinese spullen zo goedkoop?
Veel producten in de webshops zijn van Chinese makelij, zoals de merkloze tablet voor een paar tientjes. In China zijn de loonkosten laag en ze nemen het er minder nauw met milieu- en veiligheidsregels. Spullen kunnen daardoor goedkoop worden geproduceerd. De kwaliteit kan wel verschillen van producten van Westerse merken. Zo voldoet Chinees speelgoed volgens de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit niet altijd aan de Nederlandse eisen van veiligheid en gezondheid. Vind je wel een merkproduct in een Chinese webshops, dan is het nog maar de vraag of het echt is. Kijk uit voor dergelijke namaak. De douane kan nepproducten onderscheppen en dan ben je je geld kwijt.

Betaal je ook invoerrechten?
Soms wel. Binnen de Europese Unie is er vrij verkeer van goederen. Maar als je van buiten Europa spullen bestelt, moet je soms omzetbelasting en invoerrechten betalen. Hoeveel hangt af van de waarde van je bestelling. Tot 22 euro hoef je geen douanerechten of btw af te dragen. Tussen de 22 en 150 euro betaal je alleen btw. Meestal is dat 21 procent, maar bij boeken betaal je bijvoorbeeld maar 6 procent. Bij leveringen van 150 euro of meer betaal je zowel btw als invoerrechten. De hoogte van de invoerrechten varieert per product. De website www.invoercalculator.nl kan je helpen bij de berekening.

Zijn de winkels betrouwbaar?
De Consumentenbond vroeg consumenten naar hun eerste indruk van AliExpress. Dit was hun conclusie: “De ervaringen met Chinese webwinkels sterk uiteenlopen. Als de webwinkel niet (precies) levert wat is besteld, volgt na een klacht vaak alsnog een nalevering. Maar soms wordt ook helemaal niets geleverd of nageleverd. In sommige gevallen kregen klanten bij een klacht hun geld terug.” Het is nog best lastig om te checken of een webshop betrouwbaar is. Europese webshops moeten hun contactgegevens, waaronder hun telefoonnummer en e-mailadres, beschikbaar stellen aan de klant. Chinese shops hebben die verplichting niet.

Wat zijn eigenlijk je rechten als het misgaat?
In Nederland heb je altijd het recht om een product binnen 14 dagen terug te sturen. Je hoeft daarbij geen reden op te geven. Bij Chinese webshops kun je dit wel vergeten. Dat is trouwens ook niet heel reeel want de gemiddelde verzendtijd bedraagt zo’n twintig dagen. De garantie is bovendien vaak heeft beperkt. Bij AliExpress bijvoorbeeld tot 15 dagen na ontvangst en bij Miniinthebox 1 maand.

Sommige sites bieden wel kopersbescherming. Wat is dat?
Dat klopt, bij AliExpress heb je bijvoorbeeld kopersbescherming. De verkoper wordt pas na zestig dagen betaald. Krijg je geen of het verkeerde product, dan kan AliExpress de betaling blokkeren totdat er een oplossing wordt gevonden. Ervaringen van consumenten leren dat je alles wel goed moet documenteren.

Voorbeelden Chinese webshops:
AliExpress.com
Chinabuye.com
DX.com
Lightinthebox.com
Geekbuying.com
Miniinthebox.com


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑