Vrij Nederland

Published on april 28th, 2022 | by Irene van den Berg

0

Onderwijs anno 2022: Taal, rekenen en reclame

Scholen worden overspoeld door lespakketten van bedrijven en ngo’s, maar hebben niet de tijd en expertise om dit materiaal te beoordelen. Hierdoor krijgen basisschoolleerlingen tijdens de les reclame voorgeschoteld, blijkt uit onderzoek van The Investigative Desk. Het verhaal staat donderdag 28 april in Vrij Nederland.

Stichting ‘Blij met een ei’, dat de Nederlandse pluimveehouderij promoot, ontwikkelde gratis lespakketten voor de bovenbouw van de basisschool. Nestlé financiert een pakket over gezond eten en oliebedrijf Shell leert kinderen over windenergie.

Het zijn enkele voorbeelden van pakketten die door bedrijven en belangenorganisaties worden ontwikkeld. Scholen worden overspoeld met – vaak gratis – aanbod door derde partijen. Een basisschool uit Boxtel hield op verzoek van The Investigative Desk een maand het aanbod bij. Het ging om 25 stuks, variërend van een Pannenkoekendag, georganiseerd door Tefal en Koopmans tot een lespakket van War Child.

De lespakketten van bedrijven, brancheverenigingen en actiegroepen gaan vaak over onderwerpen die niet in de kerndoelen van het basisonderwijs zitten, maar door scholen en de maatschappij wel belangrijk gevonden worden. De kerndoelen stammen uit 2006 waardoor actuele onderwerpen als digitale geletterdheid en burgerschap ontbreken. Omdat de overheid hiervoor geen geld vrijmaakt en educatieve uitgeverijen er dus ook geen lesmateriaal over maken, zijn andere partijen in dit gat gesprongen.

Het onderzoek leverde ruim 55 lespakketten van bedrijven en belangenorganisaties op, waarvan we er ongeveer 10 uitgebreid onder de loep namen. Uit die analyse blijkt dat sommige lespakketten erop zijn gericht om het imago van het bedrijf of de sector te verbeteren, of om een nieuwe klantenkring aan te boren. Blij met een ei wil graag een tegenwicht bieden aan het lesmateriaal van Wakker Dier, maar hoopt ook dat kinderen een “eitje extra” gaan eten, zegt voorzitter Hugo Bens.

Scholen ontbreekt het vaak aan tijd, capaciteit en geld om scherpe keuzes te maken. “Er wordt heel veel gedumpt bij het onderwijs”, zegt basisschooldirecteur Frauke Donners uit Den Bosch. “Leerkrachten zien soms door de bomen het bos niet meer.”

Lees het volledige artikel in Vrij Nederland.


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑