Metro

Published on februari 3rd, 2016 | by Irene van den Berg

0

Stenen winkels

Ik loop door een winkelstraat en stel me voor hoe die er over een half jaar uitziet. In gedachte zet ik rode kruizen op de winkelketens die failliet zijn. DA weg, Manfield weg, Invito weg. Afgelopen week bleek dat er in mijn stad ook winkels van Esprit, Street One en electronicaketen Foto Klein sneuvelen. Het centrum is bezaaid met rode kruizen. Met als middelpunt een torenhoog rood exemplaar op het pand waar nu nog de letters V&D op prijken.

Maar er is redding in aantocht. Uit onverwachte hoek. Succesvolle webwinkels gaan de uitgestorven Nederlandse winkelstraten bevolken, zo kondigen ze aan. Bijvoorbeeld Neckermann en Coolblue willen stenen winkels gaan openen. En Zalando heeft in Duitsland al twee winkelpanden. Handig, want dan hoeven ze niet alle pakketjes gratis thuis te brengen. En klanten vinden advies van een verkoper ook best fijn. Wat een uitkomst, zo’n plek waar klanten zelf hun spullen komen halen en niet alles meteen terugsturen!

Webwinkels die het fenomeen winkelpand ontdekken, het voelt voor mij als…
– Facebook dat cafés gaat exploiteren waarin mensen elkaar persoonlijk ontmoeten. Want eigenlijk is het harstikke leuk om elkaar in het echt te spreken. Like!
– Airbnb dat een hotelketen begint. Je weet dan van tevoren tenminste precies wat voor kamer je krijgt (zonder muizen en mét fris beddengoed). En natuurlijk met 24-uurs receptie. Zodat je, als je aankomt, niet midden in de nacht de sleutel bij de buren hoeft op te halen.
– Netflix dat videotheken gaat openen, omdat het zo gezellig is om naar een plek te gaan waar alle films in een kast staan en je lekker filmhoezen kunt lezen.
– Nu.nl dat een krant gaat uitgeven omdat papier veel lekkerder leest dan vanaf scherm. Met lange achtergrondverhalen want daar steek je tenminste ook echt iets van op.
– Pinterest dat een prikbordenfabriek bouwt omdat het veel leuker is als je je favoriete plaatjes ook in huis kunt ophangen.

Ik ben benieuwd hoe snel de liefde van webwinkels voor winkelpanden weer is bekoeld. Er kleeft namelijk ook een klein nadeel aan die fysieke winkels: die gaan massaal failliet. Consumenten hebben namelijk ontdekt hoe handig het is om vanachter je computer allerlei leuks te bestellen. Ik ben dan ook bang dat dit fysieke avontuurtje maar heel kort duurt. En dat ook de webwinkels weer treurige lege gaten in onze centra achterlaten.

Vooruitgang is niet altijd verbetering. Ik ga de dagjes shoppen met vriendinnen heel erg missen als we alleen nog maar webwinkels overhouden. Evenals de videotheken en de (laat hem nog lang bestaan!) papieren krant. Maar ik besef ook: blijven hangen in het stenen tijdperk, is meestal ook geen haalbare kaart.

Stenen winkels


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑