Metro

Published on december 10th, 2014 | by Irene van den Berg

0

Relatietherapie

Deze week gaan Consument en Bank in relatietherapie. Consument voelt zich bedrogen en wil dat Bank haar gevoelens serieus neemt. Maar Bank vindt dat het nu maar eens over moet zijn met haar verwijten. Kan hun relatie nog worden gered?

Consument: “Ik voel me zo ontzettend bedrogen door Bank. Een eenmalig slippertje in een moment van zwakte zou ik hem nog kunnen vergeven. Maar bij hem is het de ene affaire na de andere. Hij heeft me jarenlang willens en wetens voorgelogen. En toen hij door zijn eigen stomme fouten bijna alles kwijt raakte, heb ik hem er weer bovenop geholpen. Maar een bedankje heb ik daar nooit voor gehad. En nu het weer wat beter met hem gaat, komen zijn praatjes weer terug en vindt hij dat ik zit te zeuren. Achteraf besef ik dat ik naïef ben geweest. Nou, die tijd is voorbij. Ik geloof geen woord meer van wat ie zegt. Tegelijkertijd weet ik dat we op die basis niet samen verder kunnen.”

Bank: “Eerlijk gezegd ben ik het gezeur een beetje zat. Ik heb fouten gemaakt, dat weet ik. Dat hoor je mij ook niet ontkennen. Maar nu doet Consument alsof ik werkelijk álles fout heb gedaan. Terwijl onze relatie zeker niet altijd kommer en kwel was. Ik heb Consument ook vaak geholpen. We moeten het verleden achter ons laten, samen vooruit kijken en ons richten op wat ons bindt. Want we hebben elkaar nodig; daar kan Consument niet omheen. Ik beloof haar dat ik alles zal doen om het weer goed te maken. Maar dan wil ik wel dat ze me weer vertrouwt en stopt met verwijten maken. Anders gaat het echt niet werken.”

Therapeut: “De intenties van Bank om het goed te maken met Consument lijken oprecht. Dat is een goed begin. Maar ik heb ook het gevoel dat Bank nog niet half beseft hoeveel pijn hij Consument heeft gedaan. Dat is een groot probleem. Want Consument kan Bank pas weer vertrouwen als zij het gevoel heeft dat Bank ook echt begrijpt wat hij haar heeft aangedaan. Consument bepaalt wanneer er genoeg boete is gedaan en zij het onderwerp laat rusten, niet Bank. Alleen als Bank zijn trots kan inslikken en bereid is om in alle nederigheid naar Consument te luisteren, heeft deze relatie nog kans van slagen.”

Relatietherapie


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑