Metro

Published on december 17th, 2013 | by Irene van den Berg

0

Red de lokale middenstand

Goede voornemens, ik heb er ieder jaar minder. Niet omdat ik tegenwoordig als übergezonde wereldverbeteraar door het leven ga. Nee, als het me een paar jaar niet lukt om een voornemen na te komen, schrap ik hem gewoon van mijn lijstje. Onder het motto: geprobeerd, mislukt, geen energie meer in steken. Zo is bijvoorbeeld ‘meer sporten’ gesneuveld. Toch heb ik voor 2014 een gloednieuw voornemen: meer geld uitgeven bij de lokale middenstand.

Vanwege de crisis kan de lokale middenstand wel een steuntje in de rug gebruiken. Verder is het vooral eigenbelang. Ik wil niet dat er nog meer leuke winkeltjes verdwijnen. De winkelstraten in Nederlandse steden zijn tegenwoordig slaapverwekkend identiek aan elkaar. Overal die eeuwige Mediamarkt, Hema en Blokker. Gaap. En dan ook nog die treurige leegstaande winkelpanden in de binnenstad. Soms tijdelijk verhuurd aan een of andere outlet, die met schreeuwerige reclame bulkpartijen kleding of boeken probeert te slijten.

Maar als ik eerlijk ben, werk ik zelf hard mee aan de verschraling: ik doe boodschappen bij een grote supermarkt, koop mijn boeken bij Bol.com en shop vaak kleding online. Dat moet anders! Boodschappen doen bij de middenstand is ook nog eens veel leuker. Sinds kort koop ik het voer voor mijn huisdieren bij een dierenspeciaalzaak in plaats van in de supermarkt. Bij de brokken krijg ik nu een vriendelijke glimlach van de eigenaar in plaats van een chagrijnige blik van de kassière.

Hoe pak ik mijn voornemen structureel aan? Ik las ergens dat de kans dat je een voornemen nakomt, groter is als ie voldoet aan het marketingprincipe SMART. Dat betekent dat een voornemen Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdgericht moet zijn. Dus niet: ‘ik wil meer gaan sporten’. Maar ‘ik volg iedere week twee aerobicslessen in de sportschool’.

Zo kom ik tot drie concrete voornemens:
– Ik bestel alleen bij Bol.com als het boek van mijn keuze niet te krijgen is in de boekenzaak om de hoek.
– Schoenen koop ik niet meer bij grote ketens maar alleen nog bij Rotterdamse schoenenwinkels.
– En voor verjaardagscadeautjes ga ik volgend jaar uitsluitend nog naar de plaatselijke cadeauwinkel.

Daar laat ik het even bij. Ik zou graag beloven dat ik per direct de irritante Mediamarkt afzweer. Of alleen nog maar boodschappen doe bij de plaatselijke groenteboer. Maar als ik realistisch ben, gaat dat voorlopig niet gebeuren. Misschien iets voor 2015. Tenminste, als de groentezaak dan nog niet heeft plaatsgemaakt voor een schreeuwerige outlet.

Red de lokale middenstand


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑