AD Economie

Published on December 27th, 2017 | by Irene van den Berg

0

Psychologeld – Smart voornemen

Wil je een goed voornemen laten slagen, wees dan niet te streng voor jezelf. Het is toch zonde om meteen de handdoek in de ring te gooien, als je een keer zondigt. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert elke week ons economisch gedrag.

Tot mijn 25ste maakte ik samen met een vriendin elk jaar een hele lijst met goede voornemens. Traditiegetrouw lazen we die op oudejaarsavond aan elkaar voor. In mijn opsommingen keerden opvallend vaak dezelfde onderwerpen terug, zoals meer sporten en minder wijntjes drinken.

Maar ook: meer zelfvertrouwen hebben en de man van mijn dromen tegenkomen (helaas echt waar). Toen ik erachter kwam dat mijn nieuwe lijst identiek was aan die van het jaar ervoor, ben ik er maar mee gekapt. En dus doe ik het alweer drie jaar zonder goede voornemens. Oké, ietsje langer.

Sommige voornemens zijn spontaan uitgekomen (man) en andere heb ik laten varen (sporten). Dit jaar durf ik het aan om een nieuwe uitdaging op me te nemen: op 1 januari 2018 stop ik met vlees eten. Het laatste zetje gaf een boek waarover ik in deze krant las: De verborgen impact van Babette Porcelijn. Hierin legt ze uit wat je zelf kunt doen om klimaatverandering en milieuvervuiling tegen te gaan. Minder spullen kopen en minder vlees eten staan op nummer één en twee. En laat ik eerlijk zijn: nummer één, daar ben ik niet zo goed in.

Ik heb goede hoop dat ik mijn voornemen nu wel ga waarmaken. Goede voornemens die slagen, voldoen namelijk meestal aan het marketingprincipe SMART. Ze zijn Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdgericht. Dus niet: ik wil meer sporten, maar: ik ga elke dinsdag en donderdag een half uur hardlopen. Mijn doel is om tussen 1 januari en 31 december 2018 precies 0 gram vlees te eten. Het leek mij SMARTER om cold turkey vegetariër te worden in plaats van minder vlees te eten. Want hoeveel is minder?

Ook helpt het om anderen te vertellen over je streven. De druk om een goed voornemen na te leven wordt namelijk groter als je het publiekelijk hebt aangekondigd. En laat ik daar nou net een mooi podium voor hebben. Ik schrijf dit dus niet op om de wereldverbeteraar uit te hangen, maar omdat het werkt om jou deelgenoot te maken.

Belangrijk bij het laten slagen van goede voornemens is ook dat je niet te streng bent voor jezelf. Het is toch zonde om meteen de handdoek in de ring te gooien, als je een keer zondigt. Hoewel je nu dus weet van mijn goede voornemen, wens ik geen commentaar als je mij in het openbaar – na een paar glazen wijn – betrapt op het eten van een bitterbal. Beloofd? Daar word ik namelijk heel onzeker van.

Goede voornemens? Wees niet te streng voor jezelf


About the Author

Journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. We maken vaak irrationele keuzes als het op onze portemonnee aankomt. Irene zoekt uit waarom.



Comments are closed.

Back to Top ↑