Metro

Published on september 16th, 2015 | by Irene van den Berg

0

Passie voor poen

‘Aangeboden: loodgieter met een passie voor gootstenen.’ Zo’n advertentie zou bij mij alleen maar argwaan opwekken. Ik wil gewoon een loodgieter die zijn werk goed doet, niet één die de zwanenhals wil knuffelen. Toch profileren nogal wat ondernemers, vaak zzp’ers, zich met de hartstocht voor hun vak. Zo ken ik tekstschrijvers met een passie voor letters, grafisch ontwerpers met een passie voor papier en coaches met een passie voor het helpen van mensen.

Natuurlijk is passie een nietszeggend en platgetreden woord dat enorm aan inflatie onderhevig is. Maar een veel groter probleem is dat passie vaak een slechte raadgever is voor een zelfstandige. Laatst hoorde ik op televisie een begrip dat me aan het denken zette: passieval. Annemarie van Gaal waarschuwde hiervoor in ‘Een dubbeltje op zijn kant’, het televisieprogramma waarin armoedzaaiers de helpende hand wordt geboden.

Met passieval bedoelde ze het gebrek aan zakelijkheid bij ‘ondernemers’ die van hun passie hun bedrijf hebben gemaakt. Zelfstandigen die teveel vakidioot zijn en te weinig ondernemer. In het tv-programma ging het om een lijstenmaker met veel hart voor zijn vak. Maar passie brengt geen brood op de plank, en dus luidde het advies van Annemarie: opdoeken die handel en een échte baan zoeken.

Ik vraag mezelf af of ik ook wel eens in de passieval val. Het eerlijke antwoord is ja. Uit enthousiasme voor mijn vak besteed ik soms teveel tijd aan een verhaal of column, waardoor er een treurig uurloon overblijft.

Het doet me denken aan het principe van de drie P’s, wel bekend bij veel creatieve zelfstandigen. Die P’s staan voor poen, passie (of plezier/pret) en prestige. Het idee is dat een goede opdracht aan minimaal één van drie 3 P’s moet voldoen. Hij moet lekker wat geld opleveren, goed voor je naam zijn of hij moet leuk zijn. Eigenlijk is het triest dat dit nog gezegd moet worden. Blijkbaar zijn er zelfstandigen die voor een fooi een rotklus doen voor een obscuur bedrijfje. Maar nog belangrijker: die P van poen zou helemaal niet optioneel moeten zijn. Succesvolle ondernemers werken met drie andere P’s: pegels, poen en pecunia.

Misschien moet ik toch eens overwegen om mezelf ‘journalist met een passie voor poen’ te noemen. Niet als onderwerp om over te schrijven. Maar gewoon voor op mijn bankrekening. En om deze column lekker lucratief te maken, ga ik er direct een punt achter zetten.

Passie voor poen


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑