Metro

Published on augustus 19th, 2015 | by Irene van den Berg

0

Mijn Probleem

Let op: vaste lezers van mijn column kunnen nu gratis een account aanmaken bij Mijn Irene! Met Mijn Irene heb je 24 uur per dag toegang tot je persoonlijke gegevens. Je krijgt een uniek wachtwoord en een eigen gebruikersnaam. Daarmee kun je overal inloggen waar je maar wilt. En als je persoonlijke gegevens veranderen, door bijvoorbeeld een verhuizing, pas je die heel simpel aan in je account. Heb je nog geen eigen Mijn Irene account? Maak er vandaag dan nog één aan!

Wees gerust, Mijn Irene bestaat niet. In tegenstelling tot Mijn ING, Mijn Ziggo, Mijn Essent, Mijn Eneco, Mijn FBTO, Mijn Interpolis en ga zo maar door. Bijna ieder zichzelf respecterend bedrijf zadelt zijn klanten tegenwoordig op met eigen account, onder de naam Mijn Puntjepuntjepuntje. Niet alleen stemt het gebrek aan originaliteit bij deze bedrijven wat treurig – Kunnen jullie marketeers echt niets anders bedenken dan Mijn bedrijfsnaam? – Het is ook buitengewoon irritant dat je voor ieder bedrijf waar je klant bent een eigen gebruikersnaam en inlogcode nodig hebt.

Nu ik ga verhuizen, verzuip ik bijna in alle Mijn-accounts. Om straks ook water uit de kraan te krijgen, moet ik bijvoorbeeld mijn nieuwe adres aanmelden bij waterbedrijf Evides. En zo schrijft het waterbedrijf op haar site: “Uw verhuizing geeft u eenvoudig door via Mijn Evides. Op elk moment van de dag. Bovendien houden we hiermee onze administratieve kosten en dus de drinkwaterprijs laag.” Dat het handig is dat ik jullie papierwerk doe, dat snap ik wel. Of de drinkwaterprijs daardoor omlaag gaat, vraag ik me af.

Weet je wat mij vooral irriteert? Het is helemaal niet MIJN Ziggo, Essent of Interpolis. Het is JULLIE Ziggo, Essent of Interpolis. En als klant ga ik er vanuit dat jullie je eigen administratie bijhouden. Natuurlijk moet ik even een belletje plegen of een mailtje sturen als ik verhuis. Maar het is fijn als dat kan zonder dat ik een hele boekhouding hoef bij te houden met alle inlognamen en wachtwoorden van bedrijven waar ik klant ben. En zonder dat ik me hoef te verdiepen in hoe ik in al die verschillende persoonlijke accounts een verhuizing kan doorgeven. Want, besef wel, jullie zijn niet het enige bedrijf waar ik mee deal, nu ik ga verhuizen.

Nu voelt jullie administratie toch een beetje als Mijn Probleem. Misschien moeten jullie die naam maar gaan gebruiken voor de persoonlijke accounts van jullie klanten. Dat is in ieder geval een stuk eerlijker. Gemakkelijker willen jullie het niet maken, dan graag een beetje minder irritant.

Mijn Probleem


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑