Metro

Published on april 13th, 2016 | by Irene van den Berg

0

Cold turkey

Als tiener was ik verslaafd aan lippenbalsem. Vooral aan stickjes en blikjes met mierzoete geuren. Totdat ik erachter kwam hoe geraffineerd de producenten te werk gaan. Het heerlijke smaakje maakt dat je vaker aan je lippen likt, waardoor die uitdrogen. Of er is pepermuntolie aan toegevoegd waardoor het goedje tintelt op je lippen. Een lekker gevoel, maar eigenlijk is dat huidirritatie. De lippenbalsemmaffia verergert dus eerst het probleem en biedt vervolgens ook de ‘oplossing’.

Ik moest aan mijn oude verslaving denken toen ik met een vriend sprak over zijn huizenjacht in Amsterdam. Makelaars spelen daar psychologische spelletjes om de druk en zo de prijs op te voeren. Ze laten alle huizenzoekers tegelijk komen voor een massabezichtiging en geïnteresseerden moeten diezelfde dag nog bieden. Onderhandelen is niet mogelijk, je moet direct met je hoogste bod komen. Meestal hint de makelaar er nog even op dat het niet zoveel zin heeft om te bieden met een financieringsvoorbehoud, de enige reddingsboei die je hebt als je onverhoopt je hypotheek niet rondkrijgt. Dit soort praktijken zie je niet alleen in de hoofdstad, maar ook in Utrecht en Haarlem.

Het resultaat: grote stress bij kopers. Maar gelukkig is daar de makelaar, de rots in de branding van de zenuwachtige huizenjager. Hij weet wat een reële prijs is voor een huis en laat emoties geen rol spelen. En zo betaalt de consument de aankoopmakelaar om hem bij te staan in de stresstoestand die de verkoopmakelaar veroorzaakt. Niet toevallig dragen de meeste makelaars beide petten, dus zo creëren ze fijn hun eigen werk. Met succes: de omzet van NVM-makelaars verdubbelde het afgelopen kwartaal met 14 miljoen euro ten opzichte van het dieptepunt drie jaar geleden.

Makelaars betogen dat dat gepush in het belang is van hun klant. Die krijgt dan de beste prijs voor zijn huis. Maar de verkoper wil vast niet op straat slapen en moet dus ook weer een woning kopen. Met alle stress die daarbij hoort. Kopers ertoe aanzetten om hun financieringsvoorbehoud te laten vallen vind ik sowieso bijna misdadig. Want als je je hypotheek toch niet rondkrijgt, betaal je 10 procent van de koopsom.

Het opdrijven van de huizenprijzen is niet in het belang van consumenten. Dat hebben we wel geleerd van de crisis. Makelaars die dat wel proberen zijn kortzichtig en denken vooral aan hun eigen portemonnee. Zij zijn niet de oplossing voor de overspannen huizenmarkt in de Randstad, maar verergeren de problemen alleen maar.

Met mijn lippenbalsem ben ik cold turkey gestopt. Het is te simplistisch om te betogen dat alle huizenverkopers in de Randstad dat ook moeten doen met hun makelaar. Maar blijf alsjeblieft ontzettend kritisch op zijn werkwijze. Een hoge opbrengst geeft in eerste instantie een lekker tintelend gevoel, maar op lange termijn gaat de boel toch weer barsten.

Cold turkey


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑