AD Economie

Published on februari 16th, 2017 | by Irene van den Berg

0

Psychologeld – iPad of je leven?

Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag.

Maak je liever kans op een iPad of een langer leven? Gek genoeg vond een groep Australische vrouwen een iPad een aantrekkelijker vooruitzicht. Ze reageerden niet op een uitnodiging voor een bevolkingsonderzoek voor borstkanker, ook al heb je de helft minder kans om te overlijden aan de ziekte als je regelmatig meedoet. Maar toen er een tablet werd verloot, kwamen ze alsnog opdagen.

De iPad-actie was onderdeel van een onderzoek van Australische gedragseconomen. De wetenschappers concludeerden dat je winacties kunt inzetten om mensen dingen te laten doen die ze niet leuk vinden. Zoals hun borsten laten pletten tussen twee koude metalen platen.

Bedrijven gebruiken die truc al langer. Stap over van energieleverancier en maak kans op een laptop. Of abonneer je op dit vrouwenblad en win een romantisch weekend Parijs. Het is een effectieve en goedkope manier om klanten te trekken. Wellicht zelfs gratis. Want niemand controleert of de prijs ook echt wordt uitgereikt. Of ben ik nu te cynisch?

Overheden wagen zich niet graag aan winacties. Of beter gezegd: waagden. Want ambtenaren krijgen ook in de gaten hoe effectief ze zijn. Zo verlootte het Australische Yarra Ranges graafschap prijzen onder burgers die hun gemeentebelasting voor 2016/2017 vroeg wilden betalen. Een jaar eerder moest het graafschap nog juridische stappen ondernemen om een bedrag van zo’n 4,3 miljoen euro te innnen onder vierhonderd wanbetalers. Om de advocaatkosten terug te brengen, besloot het graafschap het over een andere, vriendelijkere, boeg te gooien.

Het experiment is een succes, zo maakten de gedragseconomen die eraan meewerkten afgelopen week bekend. Het graafschap haalde 4,7 miljoen euro meer aan vroege betalingen binnen, waardoor ze direct met een aantal belangrijke projecten konden beginnen. En dat met een budget van 1.800 euro voor de cadeautjes. Daar bedachten ze trouwens veel leuks voor. Zo was de eerste prijs een overnachting met diner en de tweede een ballonvaart met champagneontbijt. Allemaal in Yarra Ranges zelf, om de binding met de eigen gemeente te vergroten.

Ik zie ineens allerlei mogelijkheden voor Den Haag. Zwartspaarders die hun Zwitserse bankrekening opbiechten, kunnen een mooie Rolex winnen. En snelheidsduivels die hun boete op tijd betalen, maken kans op een grote onderhoudsbeurt voor hun bolide. Of een actie om de opkomst bij de verkiezingen te vergroten: onder alle stemmers wordt een diner voor twee met de nieuwe minister-president verloot. Of wacht, een iPad is misschien een beter idee.


About the Author

Journalist en columnist, gespecialiseerd in financiƫle psychologie. We maken vaak irrationele keuzes als het op onze portemonnee aankomt. Irene zoekt uit waarom.



Comments are closed.

Back to Top ↑